Labs by OXX: Våre Nordstjerner / North Star Metrics

Growth hacking er en prosess rettet mot å finne den mest effektive måten å vokse en bedrift. Dette gjøres vanligvis ved å utføre en rekke raske eksperimenter over ulike deler av virksomheten, som produktutvikling, salg, markedsføring, etc., for å identifisere de mest effektive metodene for å fremme vekst.

Istedenfor å fokusere på tradisjonell markedsføring, fokuserer en growth hacker på strategier relatert til å tiltrekke seg brukere, aktivering, å skape gjentatt bruk og henvisning til andre brukere.

De bruker ofte digitale kanaler og verktøy for å fremme disse strategiene og samle data som kan hjelpe dem med å optimalisere og forbedre.

Et sentralt konsept innen growth hacking er det såkalte "viral loop", hvor produktet eller tjenesten er designet på en slik måte at brukerne naturlig inviterer andre til å bruke det, noe som fører til organisk og selvforsterkende vekst.

Poenget med growth hacking er å prøve mange ulike strategier, måle resultater, analysere, lære og deretter iterere på de mest vellykkede taktikkene, i en kontinuerlig syklus av forbedring og vekst.

"Nordstjernen" er et konsept innen growth hacking og refererer til den ene parameteret som best reflekterer verdien som din bedrift gir til kundene. Dette er typisk det parameteret som er direkte knyttet til bedriftens vekst. Å velge riktig Nordstjerne kan være avgjørende for suksessen til en virksomhet.

Når du skal finne din Nordstjerne, er det noen viktige punkter du skal vurdere:

Kundeverdi

Din Nordstjerne skal direkte reflektere verdien kundene får fra din virksomhet. Den skal gi et bilde på kundens engasjement, tilfredshet eller avhengighet av produktet ditt.

Forretningsmål

Den skal være tett knyttet til dine strategiske forretningsmål. Hvis din hovedprioritet er å vokse raskt, vil kanskje antall nye kunder være din Nordstjerne. Hvis du ønsker å øke fortjenesten, kan det hende du velger en annen metrikk, som gjennomsnittlig inntekt per bruker.

Påvirkelighet

Du skal være i stand til å påvirke parameteret med dine handlinger og strategier. Den skal være noe du har kontroll over.

Målbare

Det skal være noe som lett kan måles og spores over tid. For eksempel, for Facebook kan Nordstjernen være "Daglige aktive brukere", fordi det representerer engasjementet og verdien som brukerne får fra plattformen. For en e-handelsvirksomhet, kan det være "Antall gjennomførte kjøp" eller "Total handelsverdi".

Vi er opptatt av å etablere Nordstjerner som både vi og kundene våre kan kjenne seg igjen i at er det viktigste parameteret ved bruken av løsningen.

For Jelpr har vi definert at Nordstjernen er "Antall løste oppdrag", mens for Dult har vi definert at Nordstjernen er "Antall salg gjennomført på plattformen".

Når du har funnet din Nordstjerne har du alltid en retning å måle alle dine tiltak mot. Når du kalibrerer tiltakene dine bør de alltid på en eller annen måte føre deg nærmere din stjerne.

Kontakt oss for en uforpliktende prat

Vi hjelper deg gjerne!

Jo André Fiksdal

Partner og Rådgiver

M: 98 29 00 22

jaf@oxx.no

Markus M. Haukebøe

Partner og CEO

M: 98 29 00 21

markus@oxx.no